[R-slider id=”11″]DUHOVÁ KULIČKA V KRÁLOVSTVÍ FAUNY A FLÓRY
Doprovodný projekt k ŠVP na školní rok 2015/16
Motto: ,,Země má miliony divů, každý tvor, rostlina i věc je něčím neobyčejným, stejně jako každé dítě“.
Tento projekt bude součástí ŠVP Duhová kulička a realizován souběžně s TVP jednotlivých tříd naší MŠ. Projekt je rozdělen do pěti etap podle možností , aktuálnosti a v součinnosti s ostatními aktivitami školy. Na realizaci se budou podílet pedagogové i správní zaměstnanci včetně personálu kuchyně.
Záměrem projektu je založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění , o vlivu člověka na životní prostředí , vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí, vytvářet základy pro práci s informacemi , posilovat přirozené poznávací city ( zvídavost , zájem , radost z objevování apod.).
Motivačním a spojovacím prvkem bude královna Fauna , královna Flóra a pět plošných papírových duhových kuliček , které budou znázorňovat rozličná království . Každá třída pak společnou činností toto království výtvarně zpracuje podle svých představ a možností.
- Vodní království Modrá třída
- Lesní království Zelená třída
- Pravěké království Oranžová třída
- Jarní království Žlutá třída
- Exotické království Červená třída
LESNÍ KRÁLOVSTVÍ
V tomto tematickém bloku bude naším cílem rozšiřování vědomostí dětí o lesním ekosystému , jeho významných rostlinných i živočišných zástupcích na základě vlastního pozorování a aktivit , vytváření vztahu k místu a prostředí , kde žijí , osvojování jednoduchých poznatků o rozmanitosti , vývoji a neustálých proměnách přírodního prostředí , pochopení , že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí nejen chránit a zlepšovat , ale i poškozovat a ničit.
Očekávané kompetence:
- umět pojmenovat volně žijící zvířata
- osvojovat si poznatky o volně žijících zvířatech , o soužití s nimi , jak jim pomáhat před zimou
- vědět , co do lesa patří a nepatří , co se vyrábí ze dřeva
- rozvíjet pohybové dovednosti
- rozvíjet pocit sounáležitosti s živou i neživou přírodou
- utvořit si základní dětskou představu o tom, co je dobře a co je špatně , co se smí a co se nesmí
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí – dbát o pořádek , čistotu , starat se o rostliny….
- orientovat se v prostoru – před,za ,pod , nad, vedle , mezi
- rozvíjet fantazii a představivost
Navrhované oblasti:
Volně žijící zvířata – ježek , veverka , medvěd , liška , jezevec , jelen , srna …
Ptáci a hmyz – mravenec , sova , datel
Stromy a keře – listnaté i jehličnaté , šišky
Rostliny – mech , houby , borůvky , lesní jahody , kapradí
Navrhované činnosti:
- prohlížení encyklopedií , knih o přírodě , časopisů
- hádání hádanek
- výtvarné činnosti
- hudební činnosti – nácvik písní , tanečků s lesní tematikou
- pracovní činnosti – využití přírodnin
- vycházka do lesa
- pohybové hry
- poslech pohádek a příběhů s tematikou lesa
- cvičení s prvky jógy
- grafomotorické činnosti
Společná aktivita :
Lesní rej – lesní víly , hejkalové , skřítci , muchomůrky…..
Sběr papíru – třídění odpadu
Divadelní představení – Plecha a Neplecha jdou do lesa
Společná aktivita pro rodiče s dětmi – Sovičkování
VODNÍ KRÁLOVSTVÍ
Tento tematický blok je zaměřen na získávání poznatků týkajících se vody na Zemi ve všech jejich podobách , seznámení s koloběhem vody v přírodě , vodními živočichy , rostlinami a významem ochrany životního prostředí.
Očekávané kompetence :
- znát druhy vodních toků ( potok, rybník , řeka , moře , oceán)
- uvědomovat si význam vody pro život člověka i v přírodě
- seznámit se s vlastnostmi vody – skupenství
- pojmenovat některé vodní živočichy (ryba , žába , rak…)
- ovládat různé výtvarné techniky
- rozvíjet pohybové dovednosti , sladit pohyb s hudbou
- rozvíjet fantazii
- rozvíjet slovní zásobu
Navrhované oblasti :
- koloběh vody v přírodě
- u moře
- u rybníka
- od pramínku k řece
Navrhované činnosti :
- experimenty , pokusy s vodou
- pozorování
- výtvarné a pracovní činnosti a aktivity
- pohybové hry
- prohlížení knížek , encyklopedií
- pracovní listy , grafomotorika
- pěvecké a hudebně pohybové činnosti
- hry s vodou
Společná aktivita :
Námořnický bál – den plný námořníků,pirátů , mořských panen a rybiček
PRAVĚKÉ KRÁLOVSTVÍ
Tento tematický blok byl vytvořen na základě zájmu dětí o tuto tématiku. Naším záměrem je toto téma dětem více přiblížit. Hlavním cílem je uspokojit touhu dětí po informacích z doby dávné , tajuplné , z doby , která umožňuje snít a fantazírovat.
Očekávané kompetence:
- vnímat,že je zajímavé dozvídat se nové věci
- vnímat řád , ale i rozmanitost přírody
- chápat elementární časové pojmy
- přemýšlet a vést jednoduché úvahy
- vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech
Navrhované činnosti :
- prohlížení encyklopedií , komunikace nad nimi
- výtvarné činnosti – kreslení , malba , modelování
- pracovní činnosti , sádrové odlitky zkamenělin
- pohybová aktivita
- jazykové hry – tvoření názvů spojením svého jména a přípony saurus
- skládání puzzle
- hudební činnosti
- rébusy , hádanky , labyrinty
JARNÍ KRÁLOVSTVÍ
Tento tematický blok bude zaměřen na období probouzející se přírody po zimě formou pozorování znaků jara , poznávání jarních kytiček a ptáků , kteří se k nám vracejí z teplých krajin. Budeme se snažit vést děti k citlivosti ve vztahu k živým bytostem .
Očekávané kompetence:
– chápat změny v přírodě
– mít kladný vztah k přírodě
– zvládat jemnou i hrubou motoriku
– zvládat pohybové dovednosti
– sladit pohyb s rytmem
– porozumět slyšenému
– popsat situaci
– záměrně se soustředit
– spolupracovat , spoluvytvářet
– osvojit si elementární poznatky o zvířatech , rostlinách v jarním období
Navrhované činnosti:
- povídání o zvířatech, rostlinách , ptácích
- výtvarné a pracovní činnosti
- pohybové hry a aktivity
- taneční hry
- grafomotorika
- sluchové hry a činnosti
- hudební činnosti , písničky s danou tematikou
- výlet
- vycházky zaměřené na pozorování rostlin , zvířat a ptáků
- práce s pracovními listy
Navrhované oblasti :
Domácí a hospodářská zvířata – pes ,kočka ,kůň, kráva ,ovce , koza,slepice ..
Ptáci – čáp , vlaštovka
Květiny a rostliny – tulipán , narcis , sedmikráska , zlatý déšť , jíva
Společná aktivita :
Celodenní výlet na Čapí hnízdo
Tulipánový den
Jarní dílnička – společně s rodiči si vyrobíme výrobky s jarní tematikou
EXOTICKÉ KRÁLOVSTVÍ
Záměrem tohoto tematického bloku bude nenásilnou formou přiblížit dětem život zvířat ze ZOO , rozšířit tak jejich znalosti o nich a získat nové informace. Zároveň se děti seznámí s některými exotickými rostlinami , ovocem.
Očekávané kompetence :
– dokázat poznat a pojmenovat některá exotická zvířata
– rozšíření slovní zásoby
– vnímat všemi smysly
– zvládnout běžné způsoby pohybu v různém prostředí
– zvládat jemnou i hrubou motoriku
– projevovat zájem o knížky
– odhalovat podstatné znaky , charakteristické rysy
– být citlivý k živým bytostem a rostlinám
Navrhované oblasti:
Zvířata v ZOO – velbloud , žirafa , lední medvěd , opice , papoušek , lev , tygr,slon
Exotické ovoce – ananas , banán , kiwi , lichi , kokos , datle , fíky , mango..
Exotické rostliny – kaktus , palma , orchidej
Navrhované činnosti :
- Prohlížení encyklopedií , práce s obrazovým materiálem
- Výtvarné a pracovní činnosti
- Kognitivní činnosti – kladení otázek a hledání odpovědí
- Hudební a hudebně pohybové činnosti
- Přímé pozorování
- Hry zaměřené k cvičení paměti
- Přednes,recitace
- Pohybové hry , pohybová aktivita
- Konstruktivní a grafické činnosti
Společná aktivita :
Karneval – plný zvířátek
Naučný pořad – Zvířátka do škol
Počet dětí zapojených v projektu
|
všechny děti – 121 |
Počet učitelů zapojených v projektu: | 10 pedagogů + provozní zaměstnanci školy – paní uklízečky i paní kuchařky |
Typy výrobků, jejich využití
a fotodokumentace
|
Motivační loutky ve velikosti dětí, které si děti vlastnoručně dozdobily – Královna Fauna a Flóra. Společné práce každé třídy – Duhové kuličky, kterými si děti postupně vyzdobily školu. Společné programy s rodiči během roku – nejhezčí společné práce zdobí naší školku. Většinou jsou to prostorové výrobky z různých materiálů, různých velikostí, nápadů a rozmanitosti.
|
Způsob zapojení rodičů
|
Společné projekty, programy a soutěže s dětmi a rodiči.
|
Počet zapojených rodičů
|
Do rodinného “Sovičkohraní” se zapojilo celkem 77 rodinných týmů. Do výroby “Dinosauřího parku” pak přes 60 týmů, ostatních společných akcí se pak účastní všichni rodiče a děti, které navštěvují v daný okamžik školku a zvou si i své prarodiče a kamarády. Tak se jich třeba při dílničkách i zahradních slavnostech sejde i na 200. Společné akce jsou pak připravovány pro všechny děti a jejich rodiče. Na přípravě společných akcí spolupracujeme i se Spolkem rodičů naší školy.
|
Cíl a jeho naplnění | Cílem projektu je založit u dětí elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na životní prostředí, vytvořit základy pro otevřený a odpovědný postoj dítěte k životnímu prostředí, vytvářet základy pro práci s informacemi, posilovat přirozené poznávací city (zvídavost, zájem, radost z objevování). Dále pak rozvíjet u dětí polytechnické činnosti, dát dětem prostor na samostatný názor i kreativitu, seznamovat je s moderními technikami. Společné akce s rodiči pak pomáhají při bezpečném a klidném začleňování dětí do kolektivu a přinášejí nové poznatky z činnosti mateřské školy všem zúčastněným.
|
Přínosy a negativa
|
|