„Strategie rozvoje školství“ vznikla jako jeden z výstupů projektu Místního akčního plánu III, který byl městskou částí realizován v období od září 2022 do listopadu 2023.
Strategický plán rozvoje školství v Praze 3 je sestaven hierarchicky, od vize rozvoje vzdělávání, která popisuje, jakého vzdělávání chceme v Praze 3 dosáhnout za určité období.
Na základě vize máme stanoveny 3 prioritní oblasti, kterým se věnujeme a které naplňují vizi v dílčích oblastech rozvoje vzdělávání.
Každá prioritní oblast je dále rozdělena do strategických cílů. Strategické cíle mají stanovené konkrétní parametry, pomocí kterých jsme schopni změřit, zda se k naší vizi přibližujeme. Celkem máme ve strategickém rámci 11 strategických cílů.
Strategický plán se v období do března 2024 do prosince 2025 realizuje prostřednictvím AKTIVIT pořádaných v rámci projektu “MAP Praha 3 pro vzdělávání“.
VIZE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ V PRAZE 3
Vize rozvoje školství se zaměřuje na tři klíčové skupiny:
- Školy: Jak by měly vypadat a jaké klíčové funkce by měly plnit?
- Učitelé: Kdo je jejich oporou a kde nacházejí inspiraci a zdroje?
- Místní samospráva: Jak efektivně podporuje školy, pedagogy i samotné studenty?
Mottem vize je „Vzdělání pro všechny a pro život“.
Celé oficiální znění nastavené vize se nachází v dokumentu nazvaném Strategický rámec do roku 2025
VIZE POLITICKÉ REPREZENTACE MĚSTSKÉ ČÁSTI
Vedení městské části Praha 3 uvádí následující témata jako stěžejní pro oblast rozvoje školství.
- Spádová škola je atraktivní
- Školy pomáhají seberozvoji dětí a připravují je na život
- Školy spolu sdílejí příklady dobré praxe
- Pestrost a rozmanitost metod
- Škola je otevřená iniciativě rodičů
- Jednoduché a srozumitelné předávání informací
- Podpora komunity školy
- Práce s demografickou křivkou
- Zajištění dostatečných kapacit
- Dobrý technický stav budov
- Příprava nových projektů
- Podpora ředitelů a učitelů v dalším vzdělávání
- Snížení administrativní zátěže ředitelů
- Supervize
- Pomoc se získáváním dotací a právními službami
- Individuální přístup
- Dostupnost podpůrných profesí (školní psycholog, sociální pedagog, asistenti)
PRIORITNÍ OBLASTI A STRATEGICKÉ CÍLE
V rámci projektu MAP Praha 3 byly stanoveny tři prioritní oblasti:
- Podpora inkluzivního vzdělávání v MŠ a ZŠ
- Podpora moderních didaktických forem
- Rozvoj oblasti pedagogických a digitálních kompetencí pracovníků ve vzdělávání
Ke každé této oblasti byly stanoveny strategické cíle, které jsou měřitelné.
PRIORITNÍ OBLASTI A STRATEGICKÉ CÍLE
Faktická realizace strategického plánu probíhá realizací navržených aktivit či projektů.
V rámci projektu MAP Praha 3 byly navrženy takové aktivity, které pomohou k dosažení strategických cílů.
Pro navržené aktivity byla v průběhu projektu získána a navázána dvě strategická partnerství v území:
- Dům dětí a mládeže Praha 3 – Ulita
- Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 3 a 10
PŘEHLED IMPLEMENTAČNÍCH AKTIVIT DLE STRATEGICKÝCH CÍLŮ
- Podpora setkávání pracovníků PPP s pracovníky školních poradenských pracovišť (ŠPP)
- Pravidelné setkávání členů ŠPP ze základních škol v území za účelem sdílení informací a příkladů dobré praxe, především pro metodiky prevence, školní psychology, speciální pedagogy a pro nové pozice – sociální pedagogy v území. Setkávání budou probíhat pod vedením pracovníků PPP pro Prahu 3.
- Veletrh zkušeností – práce s dětmi a žáky s OMJ
- Setkání na území MČ Praha 3, které bude určené pro pedagogy MŠ a ZŠ s cílem sdílení příkladů dobré praxe při vzdělávání dětí a žáků cizinců/dětí a žáků s OMJ, včetně zkušenosti s výukou ČDJ. Na setkání budou sdílet zkušenosti především pedagogové ze škol z území MČ Praha 3, včetně ukázky spolupráce s NNO.
- Kulatý stůl ke vzdělávání
- Setkání rodičů/zákonných zástupců z území MČ Praha 3 se zástupci MČ Praha 3, kteří jsou zodpovědní za vzdělávání. Představení směřování regionálního vzdělávání v území, včetně konkrétních opatření.
- Propojování s veřejností – zviditelnění aktivit MAP v rámci akcí pro veřejnost
- Představení MAP a širších přínosů projektu v rámci akce pro veřejnost pořádané MČ Praha 3 – „Volný čas na Trojce“.
- Seminář pro pedagogy – práce s žáky z romské komunity
- S ohledem na podporu procesu desegregace ZŠ Cimburkova, který probíhá v rámci MČ Praha 3, nabídneme podporu pedagogům z ostatních škol, kteří se budou v budoucnu ve svých třídách setkávat s větším počtem dětí a žáků z romské komunity. Cílem semináře je pedagogy seznámit se specifiky práce s žáky i rodinami tak, aby byli pedagogové připraveni na přijetí dětí/žáků do běžných tříd na celém území MČ Prahy 3.
- Seminář pro pedagogy – práce s nadanými dětmi/žáky ve škole
- Setkání pedagogů se zaměřením na depistáž dětí a žáků s nadáním. Účastníci po absolvování budou vědět, jak primárně identifikovat nadané dítě/žáka, jak v této věci komunikovat s PPP a jak s takovým dítětem/žákem pracovat v běžné výuce.
- Setkávání členů žákovského parlamentu
- Pravidelné setkávání členů žákovského parlamentu v prostorách DDM Ulita, popř. v jiných prostorách s ohledem na témata setkávání (radnice, knihovna apod.). Setkání bude vždy tematicky zaměřeno (aktuální dění, strategické plánování, podpora klíčových kompetencí).
- Akce na podporu žákovského parlamentu – workshopy
- Workshopy pro členy žákovského parlamentu zaměřené na podporu vzdělávání a místně ukotveného učení. Akce budou probíhat ve spolupráci s NNO v území.
- Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče předškoláků (webináře)
- Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí – např. podpora grafomotoriky dětí v předškolním věku, příprava dětí na vstup do školy (náměty a aktivity pro rodiče) a další dle zájmu.
- Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče školáků (webináře)
- Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí.
- Strategická podpora škol, které jsou ohroženy segregací
- Na základě hodnotících pohovorů s řediteli ZŠ a výkazu obsazenosti jednotlivých základních škol byly ve spolupráci se sociálním odborem vybrány 3 školy, které jsou potenciálně ohroženy segregací.
- Vrstevnická mediace – čtyřměsíční školení mediačních technik a technik aktivního naslouchání pro žáky základních škol zakončené předáním certifikátů vrstevnického mediátora
- Vybraná skupina 15 žáků školy je trénována v řešení konfliktů a zmírňování napětí.
- Podpora ICT v MŠ + ZŠ Zahrádka (workshopy pro děti z MŠ)
- Podpora bude určena pro všechny zapojené MŠ v území bez rozdílu zřizovatele a pro skupinu žáků ze ZŠ Zahrádka (ZŠ zřízená podle §16). Děti a žáci na pracovišti Klinika techniků (DDM Ulita) absolvují vzdělávací programy na podporu ICT – možnost seznámit se s informačními technologiemi, které nemají v jejich škole k dispozici.
- Výjezdní setkání vedoucích pedagogických pracovníků základních a mateřských škol
- V průběhu projektu dojde k realizaci dvou výjezdních setkání pro ředitele škol, popř. širší vedení škol se zaměřením na leadership, management školy, wellbeing.
- Inspirativní setkávání pro vedoucí školních jídelen a kuchařky školních jídelen
- Setkání bude zaměřeno na sdílení příkladů dobré praxe v oblasti výživy a přípravy pokrmů ve školních jídelnách na území MČ Praha 3.
- Minikonference k podpoře duševního zdraví
- Setkání pro zástupce všech typů škol a školských zařízení v území, včetně ŠD a DDM, pracovníky PPP, NNO pracujících s dětmi a mládeží v území Prahy 3. Formou sdílení příkladů dobré praxe v oblasti podpory duševního zdraví jako prevence syndromu vyhoření. Setkání proběhne ve spolupráci se sociálním odborem MČ Praha 3 a ve spolupráci s organizací Za Trojku.
- Úvod do mediace – pro sborovnu ZŠ a MŠ
- Praktický nácvik mediačních dovedností pro pedagogy. Cílem je naučit pedagogy základním dovednostem, jak zvládnout konflikt v jeho začátku.
- Supervize pro pedagogické pracovníky, manažerská supervize
- Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby pedagogických pracovníků MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM.
- Skupinová supervize pro pedagogické pracovníky
- Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby sboroven MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM. Cílem projektu však není zajištění supervize pro všechny sborovny ve všech zapojených školách po celou dobu projektu.
- Úvod – Mediace a mediační techniky
- Seznámení ředitelů škol a jejich zástupců s využitím mediačních technik při řešení konfliktů mezi pedagogy a zákonnými zástupci dětí, konfliktů na pracovišti, případně konfliktů mezi žáky a pedagogy.
- Mediace konfliktních situací – dle potřeby škol
- Využití služby externího mediátora v případech konfliktů mezi školou a zákonnými zástupci žáků, které se nepodaří vyřešit v rámci zavedené struktury management konfliktu v rámci školy.
- Koučink pro vedoucí pedagogické pracovníky
- Na základě informací od vedení škol (včetně nově nastupujícího ředitele ZŠ) vyvstala potřeba širšího vedení škol v oblasti koučinku.
- Expertní služby – konzultace pro vedení škol
- MČ Praha 3 se prostřednictvím odboru školství setkává s velkým množstvím řešení krizových situací, při kterých škola potřebuje podporu expertů z různých oblastí. Jde především o právní a ekonomické služby, které poskytují renomovaní odborníci pro danou oblast.
- Seminář pro pedagogy – prevence syndromu vyhoření
- Seminář vedený zážitkovou formou s nácvikem aktivit, které vedou k podpoře wellbeingu pedagogických pracovníků z mateřských i základních škol. Aktivity je pak možné opakovat i bez vedení lektora – především v zátěžových situacích přímo ve škole.
- Sdílení dobré praxe mezi školami a sdílení zkušeností (např. v oblasti fungování školních knihoven, organizace akcí na podporu čtenářství, přehledů vhodné literatury a zdrojů informací)
- Cílem této aktivity je sdílení dobré praxe a zkušeností v oblastech fungování školních knihoven, vytváření a sdílení seznamů vhodné a aktuální literatury, organizace čtenářských akcí.
- Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro MŠ – setkávání
- Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih (1. pro mladší děti 3-4 roky, 2. pro starší děti 5-7 let). Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v MŠ s ohledem na jejich předčtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP PV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každému zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.
- Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro ZŠ – setkávání
- Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih. Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v ZŠ s ohledem na jejich čtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP ZV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každém zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.
- Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe v oblasti čtenářské a jazykové gramotnosti („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
- Ve spolupráci s řediteli ZŠ a MŠ budou vytipovány vhodné školy, které se věnují zavádění inovativních metod do výuky. Již nyní má realizátor informace o školách, jejichž ředitelé absolvovali vzdělávací program Ředitel naživo. Na základě doporučení budou tyto školy osloveny s žádostí o náslech/stáž přímo ve škole. Program bude uzpůsoben tak, aby byl vhodný jak pro pracovníky ze ZŠ, tak pro pracovníky z MŠ.
- Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast čtenářské či jazykové gramotnosti)
- Realizace online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, sdílet tipy navzájem.
- Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků (český jazyk) ZŠ
- S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky, alternativní prvky ve výuce).
- Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
- S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v mateřských školách se zaměřením na kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky/vzdělávání, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky apod.).
- Náslechové hodiny u místních leaderů pro výuku cizích jazyků a bilingvní výuku
- S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu.
- Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe ve výuce cizích jazyků a v bilingvní výuce („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
- Cílem této aktivity je umožnit pedagogickým pracovníkům z území MČ Praha 3 zúčastnit se výuky zaměřené na oblast cizích jazyků či bilingvní výuky mimo území.
- Podpora škol při novém zavádění bilingvní výuky (finanční prostředky)
- Finanční podpora pro školy, které se rozhodnou pro zavedení bilingvní výuky.
- Podpora přechodu dětí z MŠ do ZŠ (setkávání)
- Pravidelné inspirativní setkávání pedagogů MŠ a ZŠ, včetně přípravných tříd a vychovatelů ŠD se zaměřením na přípravu dětí na přechod z MŠ do ZŠ. Setkávání je vhodné především pro začínající pedagogy MŠ a ZŠ. Pozornost bude věnována rané adaptaci (grafomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání). Propojování spolupráce mezi ZŠ a MŠ v území. Ukázka možných vzdělávacích pomůcek, včetně ukázek výroby vlastních pomůcek a materiálů.
- Spolupráce se zájmovými organizacemi (vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti)
- Cílem této aktivity je vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti.
- Spolupráce MŠ a ZŠ na připravenosti předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti
- Cílem této aktivity je podporovat spolupráci MŠ a ZŠ při přípravě předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti.
- Realizace projektových dnů
- Cílem této aktivity je podporovat vznik tzv. projektových dnů v mateřských i základních školách, jejichž zaměření bude spadat do oblasti matematické (pre)gramotnosti.
- Náslechové hodiny v ZŠ
- Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů vyučujících matematiku.
- Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast matematické gramotnosti a pregramotnosti)
- Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, navzájem sdílet tipy apod.
- Propojení učitelů matematiky (vytvoření sdíleného online úložiště pro výměnu kontaktů, informací, tipů)
- Vytvoření sdíleného (online) místa, kde bude probíhat výměna informací, kontaktů, tipů a zkušeností pro učitele matematiky v rámci území MČ Praha 3.
- Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
- Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů zabývajících se matematickou pregramotností.
- Vznik centra kolegiální podpory pro oblast ICT – DDM Ulita
- Aktivita bude realizována díky nově vzniklému partnerství s DDM Ulita. Zde bude vytvořeno centrum kolegiální podpory pro oblast ICT určené pedagogům působícím v území. Pořádání workshopů pro pedagogy.
- Workshopy pro pedagogy MŠ, ZŠ a ZUŠ
- Série workshopů zaměřená na využívání nových informačních technologií ve výuce ZŠ, MŠ a ZUŠ, včetně úvodního setkání k umělé inteligenci. Další předpokládaná témata: interaktivní média ve výuce cizích jazyků, využití lega ve STEM, využití arduina ve výuce, robotika a další témata dle požadavků pedagogů.
- Realizace vzdělávacích workshopů (tematicky zaměřené na bezpečnost práce na internetu a na zdravé zacházení s ICT) – pro pedagogy MŠ, ZŠ a ZUŠ
- Série workshopů zaměřených na využívání nových informačních technologií ve výuce ZŠ, MŠ a ZUŠ.