Zdravé děti na Trojce – ZŠ Chelčického – Propojení předmětů v praxi – příklad dobré praxe

Na jednodenní výlet se v polovině dubna vydali žáci dvou pátých tříd ze ZŠ a MŠ Chelčického. „Využili jsme finanční podpory zřizovatele  na projekt Zdravé děti na Trojce a vypravili se s žáky na Chodsko,“ informoval ředitel školy Pavel Ostap. V průběhu celého dne se podařilo propojovat znalosti i nové poznatky z různých vyučovacích předmětů. Z hlediska navštívených objektů se žáci nejvíce zabývali historií a vlastivědou. V Horšovském Týně navštívili zámek a hrad, v Domažlicích si prohlédli centrální náměstí, v Chotěšově si zvenčí prohlédli bývalý klášter.  Při výkladech a rozhovorech se dotkli ekonomiky, matematiky, zamýšleli se nad místními názvy z hlediska českého jazyka, pojmenovávali kvetoucí rostliny, stromy a ze zoologie hlavně kolem letící ptáky. Podle reakcí se dětem navštívená místa líbila. Nikola se svěřila: „Na výletě se mi moc líbí, ale nejvíce nádherný lustr v zámku v Horšovském Týnu.“ A aby potvrzené a získané poznatky nezapadly, dostal každý účastník pracovní list s otázkami a úkoly, jejichž zpracováním podá důkaz o vnímavosti a  postřehu.

Žáci i jejich doprovod se naobědvali v  jídelně ZŠ Komenského v Domažlicích. Měli na výběr z hovězích líček na kořenové zelenině s bramborovou kaší, nebo z krůtího masa po italsku s divokou rýží a brokolicovou polévku. Asi nejvíce všechny zaujal zeleninový bar – nabídka krájené zeleniny,  několika druhů listových salátů, směsi se semínky a jogurtovým bylinkovým dresinkem. V jídelně to šumělo jako v úle, protože, jak jsme se dozvěděli, kromě žáků tamní školy zde vaří pro dalších 1500 strávníků.

„Víte, čím tato věž připomíná jí podobnou v italské Pise?“ vyslovil jednu z mnoha otázek ředitel školy. „Správně, je šikmá,“ pochválil hlas z davu, který odpověděl. A tak to s otázkami a odpověďmi pokračovalo. Zajímavost střídala jinou zajímavost. V Chotěšově nás do zahrady u bývalého kláštera pustila ochotná zahradnice.  Proběhli jsme kolem záhonů rozkvetlých narcisek a zvláště děti pospíchaly za zvuky ovčího stáda. Že by trocha zoologie? To už bylo jen další rozšíření nových poznatků, které děti toho dne získaly.

A kam že se škola připravuje na další výlet? Do Českého ráje,