“S Duhovou kuličkou za každou babičkou”
Projekt pro děti z MŠ Lobkovicova pro budování kladného vztahu dětí a seniorů.
Motto projektu:
„V náruči své babičky, poznat chci svět celičký!
A kdo ví líp než můj děda, jak začíná abeceda!?
Dědové a babičky, naučte nás písničky!
Čtěte s námi staré knížky! Učte nás svět vidět z výšky!
Chceme se mazlit, chceme řádit… Chceme s vámi kamarádit!”
Přínos projektu a jeho motivační role vůči účastníkům projektu:
Společná setkávání dětí se staršími a starými lidmi, rozšíření možností vstupu dětí do reality starých lidí zábavnou a hravou formou. Možnost neformálního setkávání s prarodiči a postupné, nenásilné, zapojení do dění v naší mateřské škole, vzájemně se více poznat, více si důvěřovat. Podněcovat u dětí přirozenou zvídavost, nacházet společná témata a obohacovat dětský svět cennými zkušenostmi prarodičů a naopak zavést prarodiče do světa pohádek, radosti a bezprostřednosti.
Zapojení do projektu: projektu se účastní 181 dětí + 26 zaměstnanců obou škol a na třicet babiček a dva dědečkové našich dětí společně s dalšími rodinnými příslušníky.
Realizace projektu:
Projekt je realizován ve školním roce 2018/2019 v rámci jednotlivých akcí i pravidelných setkání dětí se seniory v prostředí MŠ i mimo ni.
Cíl projektu:
Cílem projektu je hravou formou, propojit svět seniorů se světem dětí a naopak.
Důležité je ukázat dětem přirozený cyklus života i přínos starších generací. Jakkoli v současných rodinách mezigenerační soužití upadá, nabídnout dětem moudrost a klidnou vyrovnanost stáří, jako pevnou oporu jejich mladistvé síly a energie. Děti se naopak rády se seniory podělí o svou vitalitu a radost ze života. Zároveň je prostřednictvím projektu seniorům poskytnuta příležitost najít nové uplatnění jejich celoživotních zkušeností a dovedností, posílit jejich sebevědomí a vrátit jim status plnohodnotných členů naší společnosti. Portfolio akcí jim také nabídne preventivní cvičení proti rozšiřujícím se civilizačním chorobám jako Alzheimerova nemoc apod.
Při každém setkání se přivítáme a rozloučíme společným úsměvem.
Pestrá škála činností posílí u obou skupin nejen dovednosti v oblasti jemné a hrubé motoriky, ale zapojí i příslušníky dalších věkových kategorií, rodiče, sourozence a další příbuzné, paní učitelky i odborníky z různých oborů atd. V neposlední řadě si děti a senioři vzájemně představí svůj svět, své radosti i starosti, svá očekávání i přání, své dovednosti i pomůcky, naučí se vzájemně nové činnosti, ale i toleranci a ohleduplnosti. Na konci školního roku by vztahy obou věkových kategorií měly být výrazně přátelštější. Vzájemná důvěra by však samotný konec školního roku měla překonat a v některých případech i přetrvat formou doživotního přátelství.
Formy a metody práce s dětmi a seniory:
- Činnostní a prožitkové učení – aktivní účast na setkáních a jejich přípravě.
- Naslouchání instrukcím předem i v průběhu jednotlivých setkání.
- Učení nápodobou – vzájemná inspirace při konkrétních aktivitách s případným citlivým moderováním paní učitelky.
- Sociální učení – spolupráce, při níž se obě, původně sociálně velmi bezbranné věkové kategorie, stanou jednou, sebevědomější, poměrně silnou skupinou.
- Senzomotorické učení – smyslově pohybové dovednosti při realizaci činností.
- Učení intelektových činností – rozvíjí se myšlenkové procesy, intelektové dovednosti a schopnosti k řešení složitých problémů, je podporována paměť.
- Práce s obrazovým materiálem, didaktickým vybavením a technikou MŠ, výtvarnými pomůckami, literaturou i internetovými zdroji (videa, animace …).
- Využití veškerého vybavení MŠ (Keramická dílna, Solná jeskyně, Tělocvična …).
- Zapojení všech smyslů i rozumového úsudku.
Realizace projektu:
Paní učitelky se postarají o organizaci i praktické podmínky jednotlivých setkání. Přiměřeně věku a úrovni znalostí dětí své třídy (některé, zejména výtvarné, akce budou již z podstaty činnosti určeny pouze konkrétním věkovým kategoriím), připraví jednotlivé akce dle vlastního uvážení tak, aby byly pro děti dostatečně zajímavé, srozumitelné a vydržely po celou dobu udržet pozornost. Zajistí také funkční, příjemné a pohodlné prostředí pro seniory. Prioritou je zážitek pro obě strany a realizace v přátelském ovzduší. Nejde o délku setkání ani o množství (materiálu, výrobků, osob …), ale jde o kvalitu. Většina setkání není náročná na přípravu ani na pomůcky. Z nabízené škály je možné vybrat aktivity pro všechny třídy MŠ i odpovídající doprovodnému projektu školního roku (Letem, světem s Duhovou kuličkou) či TVP.
Realizovaná setkání:
- „Jak žily naše babičky“ – společná výstava a soutěž ke 100 mu výročí vzniku České republiky – zapojení babiček při vyhodnocení o nejkrásnější a nejtypičtější exponát.
- „Babičko, pojď si se mnou zacvičit“ – společné cvičení s babičkou.
- „Babičko, dědečku, pojď si se mnou hrát“ – hravé odpoledne v MŠ.
- „Tvořivé dílničky pro šikovné babičky“ – setkání v adventním čase.
- „Vánoční pečení s babičkou“ – společné pečení a zdobení vánočního cukroví.
- „Zpívání v předvánočním čase“ – společné zpívání u stromečku.
- „Teď Ti babi ukáži, jak jsem dobrý v masáži“ – společné odpoledne v rámci projektu „Má šikovná ručička, masíruje zádíčka“.
- “Babičko, prosím, čti a vyprávěj” – čtení a vyprávění pohádek v různých koutech školy a ročním období.
- „Babičko, podívej, už umím hrát divadlo“ – děti zahrály seniorům pohádku. „O Koblížkovi“ a „O veliké řepě“.
- „Babičko, nauč mne prosím zdobit vajíčko“ – společné zdobení velikonočních vajíček.
- „Babiččina voňavá zahrádka“ – společné setí, sázení a povídání o bylinkách a kytičkách.
Ještě nás čeká:
- „Na návštěvě u babičky a dědečka“ – návštěva seniorského domu na Třebešíně v květnu.
- “Babičko, podívej, už jdu do školy” – poslední setkání před vstupem do školy na společném rozloučení při zahradní slavnosti v červnu.