
Ve středu 19. února 2025 se Atrium Žižkov proměnilo v prostor pro dialog o budoucnosti vzdělávání na Praze 3. Městská část Praha 3 uspořádala Kulatý stůl v rámci projektu „MAP Praha 3 pokračuje“, který k diskuzi o budoucnosti vzdělávání přilákal zástupce radnice, ředitele a učitele mateřských a základních škol, rodiče žáků, zástupce neziskového sektoru a další zájemce o vzdělávání. Setkáním provázel Karel Gargulák, odborník na vzdělávací politiku a strategické řízení vzdělávacích systémů.
Prioritami vzdělávání na Trojce jsou kvalita a spolupráce
V úvodu akce vystoupili starosta Prahy 3 Michal Vronský, místostarosta pro oblast školství Filip Málek a vedoucí odboru školství Dagmar Ouřadová. Filip Málek zdůraznil pět klíčových cílů, které si městská část v oblasti vzdělávání stanovila, a to:
- Vytvoření sítě kvalitních a spolupracujících škol
- Posílení dialogu s rodiči
- Rozvoj kapacit a efektivní správa školních budov
- Prevence školního neúspěchu
- Podpora škol a školek ze strany městské části jako partnera
„Chceme být městskou částí, která aktivně podporuje školy a školky, dbá na jejich rozvoj a zároveň posiluje komunikaci s rodiči. To je cesta ke kvalitnímu vzdělávání,“ uvedl Filip Málek.
Spádová turistika: Radnice zavádí opatření
Jedním z diskutovaných bodů byla problematika tzv. spádové turistiky, kdy rodiče účelově mění trvalé bydliště svých dětí, aby zajistili přijetí na konkrétní školy. Praha 3 představila nový jednotný postup, který má zajistit, že přednostně budou přijímány děti skutečně žijící v této městské části. Podobná opatření již úspěšně využívá například Praha 6 nebo další obce.
Navyšování kapacit škol a školek
Během Kulatého stolu zazněly také informace o plánovaném navyšování kapacit mateřských i základních škol. V minulém roce byla na Trojce například otevřena Lesní škola Větvíci, družina při ZŠ Jeseniova a mateřská škola Vackov s inovativním programem Začít spolu. V následujících letech plánuje Praha 3 rozšířit kapacitu mateřských škol o 768 míst a základních škol o 2280 míst, a investovat do oprav stávajících školních budov.
Projekt „MAP Praha 3 pro vzdělávání“: Podpora pro vedení škol a pedagogy
Martina Radvanová představila aktivity projektu „MAP Praha 3 pokračuje“, které mají pomoci školám i pedagogům. „Poskytujeme koučink pro vedoucí pracovníky škol, supervizi pro pedagogy, mediaci konfliktů ve školním prostředí nebo školení v oblasti školské legislativy. Klíčová je také podpora strategického plánování a rozvoj komunikačních dovedností žáků,“ vysvětlila Martina Radvanová.
Co mladým na Trojce chybí? Výsledky ankety „Praha 3 očima mládeže“
Jedním z nejzajímavějších momentů Kulatého stolu bylo představení výsledků ankety „Praha 3 očima mládeže“, která vznikla ve spolupráci s žákovským Parlamentem Prahy 3. Žáci ve věku 11–15 let v ní měli možnost vyjádřit, co jim na Trojce chybí a co by chtěli zlepšit.
Žáci upozornili například na nedostatek sportovišť či volnočasových klubů nebo potřebu řešit složitější témata, jako jsou finanční gramotnost, šikana či ochrana životního prostředí. Tyto podněty budou základem pro plánování projektů, které budou lépe odpovídat potřebám dětí a teenagerů.
Dialog jako cesta k lepšímu vzdělávání
Na závěr setkání proběhla živá diskuze, do které se zapojili rodiče, zástupci radnice i ředitelé škol. Rodiče ocenili, že radnice aktivně naslouchá jejich připomínkám a je otevřená spolupráci.
Kulatý stůl potvrdil, že vzdělávání je jednou z nejvyšších priorit městské části Praha 3, a že akce, které tvoří prostor pro dialog mezi radnicí, školami a rodiči, jsou klíčové k tomu, aby se vzdělávací systém na Trojce postupně zlepšoval a odpovídal potřebám místních dětí, žáků i jejich rodičů.
Více informací o aktuálních projektech a plánech školství na Praze 3 naleznete na webu www.skolypraha3.cz.