Nejlepší výukové objekty roku 2018 – krůčky k překonání překážek

Soutěž DOMINO se stala již nedílnou součástí podpory tvořivosti kantorské profese. Letos se již konal 8. ročník. Tentokrát ale představíme vítězné práce trošku netradičně – prostřednictvím jejich přínosu k překonávání překážek, které popisuje článek vzdělávacího konsorcia COSN – Překážky vzdělávání v roce 2019[1]. V češtině je najdete v článku pan B. Brdičky na portále RVP[2].

A tak těch 5 překážek můžeme překonat třeba takto:

  1. Technologie a budoucnost práce

I s roboty se musí začít od mala. Zkušenost dětí v mateřských školách v oblasti robotiky může někomu připadat nepatřičná. Když se ale podíváte na materiály B.Milfaitové Jak fungují roboti[3], zjistíte, že výuka algoritmického myšlení není zas taková věda. Tento výukový objekt získal první místo pro výukové materiály mateřské školy.

  1. Další vzdělávání učitelů

Odborné komise hodnotily celkem 33 materiálů učitelů z různých typů škol, do finále postoupilo 17 nejlepších. Všechny výukové metodiky jsou důkazem, že učitelé jsou kreativní a přemýšliví lidé. Právě pro další vzdělávání všech kantorů je sbírka těchto materiálů (k dnešnímu dni je jich už za 8 ročníku) bezmála 1200.

  1. Propast mezi technologiemi a pedagogikou úzce souvisí
  2. s digitální rovností nás všech.

Tento prvek skvělým způsobem prezentovala paní Z. Matulová ze SŠ Euroinstitut, byť se jmenuje zvláštně na digitální soutěž: Naše bublina v digitálním světě[4]. Její studenti, dospělí s mentálním handicapem se učí prožitkem i tak nezáživné, ale o to více potřebné téma – jak se chránit nejen v online prostředí, ale i v běžném denním životě – na ulici, v obchodě či v práci. O tom, že tento výukový objekt si zasloužil cenu poroty, svědčí i skutečnost, že autorku už oslovili z předních sanatorií pro duševně nemocné, aby svůj projekt představila i jejich pacientům. Nepochybně tématika tak blízká k technologiím pronikla i do příslovečné bubliny.

5. Zcela inovativní a snadno přenositelný je také vítězný výukový objekt: Opičí matematika dvou Lukášů (Javorka a Heřmana) využívající k výuce matematiky (ale také angličtiny) klasických videoklipů. Moderní „jutubeři“ nápaditě a s přehledem představují zapeklitý svět zlomků i geometrických konstrukcí. Tento výukový objekt po zásluze získal hlavní cenu – putovní pohár DOMINO 2018. Posuďte sami, zda zaslouženě.

Co říci na závěr:

Jsme proto moc rádi, že právě ukončený 8. ročník kreativní soutěže učitelů při využívání digitálních technologií DOMINO Česká republika naznačuje, že i v naší malé republice se objevují řešení, která přinášejí nápady, neotřelé způsoby, efektivní učení, ale také spoustu zábavy svým tvůrcům a žákům. Přehled vítězů najdete na stránkách Národního institutu pro další vzdělávání – http://domino.nidv.cz. Nezbývá také než poděkovat všem partnerům, zejména Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, ale také hlavnímu spolupořadateli Microsoft. Přehled všech organizací, kterých bylo v letošním ročníku téměř 30, najdete na webu. Záštitu nad přehlídkou převzal magistrát hlavního města Prahy a MČ Praha 3.

[pdf-embedder url=”https://skolypraha3.cz/wp-content/uploads/2019/04/CoSN-Driving-K-12-Innovation-Hurdles-Graphic.pdf” title=”CoSN Driving K-12 Innovation Hurdles Graphic”]

 

[1] https://cosn.org/driving-k-12-innovation-2019-hurdles

[2] https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22045/5-NEJVETSICH-VYZEV-SKOLSTVI-PODLE-COSN.html/

[3] http://domino.nidv.cz/objekt/734

[4] http://domino.nidv.cz/objekt/743

Nejlepší výukové objekty roku 2018 – krůčky k překonání překážek
Štítky: