Městská část Praha 3 zve všechny rodiče, učitele i další zájemce o vzdělávání na Kulatý stůl, který se uskuteční ve středu 26. listopadu 2025. Akce pořádaná v rámci projektu MAP Praha 3 nabídne prostor pro otevřenou debatu o tom, jak by mělo vypadat současné i budoucí vzdělávání v naší městské části.
Kulatý stůl bude moderovat Karel Gargulák, odborník na vzdělávací politiku a strategické plánování. Zeptali jsme se ho, jaké výzvy dnes stojí před školami a co mohou pro jejich rozvoj udělat ředitelé, učitelé i zřizovatelé.
Jaké největší výzvy dnes podle vás stojí před školami v Praze 3? Co může udělat zřizovatel i ředitelé, aby je společně zvládli?
Nejaktuálnější výzvy jsou spíše administrativní. Stát převedl financování nepedagogů, učebnic i dalšího vzdělávání učitelů na zřizovatele. To ale otevírá velkou příležitost. Městská část může některé agendy zajišťovat centrálně pro všechny školy. Úspory z rozsahu pak lze využít na nové učební zdroje nebo třeba na profesionální mentoring a kvalitní vzdělávání pro ředitele.
Důležité je také systematicky zlepšovat výuku, například cílenou podporou začínajících učitelů nebo vytvářením učících se komunit. Praha 3 má navíc rozmanitou skladbu obyvatel, což klade důraz na jazykovou podporu dětí, které se učí češtinu jako druhý jazyk. Velkým úkolem je také zajistit na všech školách dostatek školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů.
Pokud zřizovatel zvládne tyto oblasti a zároveň rozšíří kapacity mateřských i základních škol, může být vzdělávací systém Prahy 3 skutečnou výkladní skříní českého školství.
Může rodič na první pohled, např. na dni otevřených dveří, poznat, že je škola kvalitně vedená? Jak?
Veřejné školy by měly být kvalitní všechny. To je úkol zřizovatele. Pokud rodiče musí školu „vybírat“, je to signál, že systém nefunguje.
Na první pohled ale kvalitu poznáte podle učitelů: podle otevřenosti, profesionality a schopnosti mluvit o své práci s nadhledem a respektem. Silná vize a tým, který ji společně naplňuje, dělají z každé školy dobrou školu.
Jak motivovat kvalitní učitele, aby zůstávali v profesi, a co mohou školy i městské části nabídnout, aby učitelé nepřecházeli jinam?
Základem je pedagogická kvalita samotné školy. Učitel potřebuje mentora, prostor pro sdílení a reflexi své výuky i možnost opřít se o podpůrný personál – psychologa nebo speciálního pedagoga. To vše vytváří dobré klima a pocit sounáležitosti.
Dalším faktorem je samozřejmě plat. Zřizovatel může státní financování doplnit a podpořit učitele i jinak, třeba pomocí dostupného bydlení pro mladé pedagogy či rodiny.
Co je dnes opravdovým úkolem školy? Jaké role by měla naplňovat a proč?
Pandemie ukázala, jak zásadní jsou pro děti vztahy a sociální vazby. Dnes školy sice fungují, ale děti čelí nové formě izolace, té digitální. Proto je třeba klást důraz na komplexní osobnostní a sociální rozvoj žáků.
Vedle znalostí by měla škola rozvíjet sebepoznání, práci s hranicemi (i v online světě) a schopnost plánovat svůj čas i budoucnost. To je dnes její skutečný úkol.
