V pátek 20. ledna 2017 proběhl na naší škole den finanční gramotnosti, který byl zorganizován v rámci projektu „Rozpočti si to!“ Děti z 2. stupně byly rozděleny do skupin, které představovaly určitou domácnost. Žáci si mohli vybrat, zda je jejich skupina tvořena rodinou s dětmi, studenty nebo třeba žijí společně s prarodičem. Poté, co byli seznámeni s úkoly, dostali flash disk s tabulkami, do kterých vyplňovali veškeré příjmy a výdaje své rodiny. Zároveň dostávali zvláštní mince – chechtáky – za splnění bonusových úkolů a za ty si pak mohli nakoupit odměny. Nakupovali auta a nemovitosti, pronajímali si byty a utráceli peníze podle vlastního uvážení. Jedinou podmínkou bylo, aby jejich roční rozpočet neskončil v „záporných číslech“.
Zde je několik konkrétních dojmů z projektového dne:
- Bylo to sice těžké, ale dalo se to zvládnout. Ceny byly pěkné a diplomy také. Simča, 9. B
- Nejhorší byly fronty, ale jinak to bylo fajn. Terka, 9. B
- Nejvíc mě mrzelo, že jsem pracoval sám ze skupiny. Ale jsem spokojen, že aspoň jeden z týmu mi pomohl. Dělali jsme vše úplně dopodrobna, což je těžší než ve skutečnosti. Ale já už jsem některé zkušenosti naštěstí měl. Projektový den byl velice poučný a skvělý. Nejvíce se mi líbily mince – chechtáky a diplom, na kterém je napsáno, že jsem finančně gramotný. David, 9. B
- Program se mi celkem líbil, ale ty fronty na zkontrolování úkolů byly celkem dlouhé, jinak to bylo fajn. Pavel, 9. B
- Tato akce se mi moc líbila, přišla mi hodně originální. Jen nám bylo špatně vysvětleno, co máme dělat. Patrik, 9. A
- Zajímavě a zábavně udělané, ale nepřehledné a špatně vysvětlené. Natan, 9. A
- Bylo to super. Možná bych si to ještě jednou zopakoval. Bohužel, nebyly tam klobásky. Ivan, 9. A
- Moc lidí, málo zorganizované, ale nemuseli jsme se učit. Nikola, 9. A
- Bylo to zábavné, nemuseli jsme se učit, dostávali jsme odměny, ale nemohli jsme si sami vybrat tým. Viki, 9. A
- Líbili se mi kartičky k nákupu různého zboží. Peníze – chechtáky- byl hezký nápad, prezentace byla fajn, ale nelíbilo se mi zadávání údajů do tabulek, vše trvalo až moc dlouho. Rovněž vypisování výdajů bylo zdlouhavé. Bára, 9. A
- Zjistili jsme, že je důležitá finanční rezerva a nenakupovat zbytečné věci. Nejvíc se nám líbilo nakupovat za chechtáky. Jakub a Veronika, 6. A
- Dozvěděli jsme se, co vše musí rodiče platit. Nejvíce se nám líbilo vybírání jídel do jídelníčku. Běla a Anička, 6. A
- Zjistili jsme, jak jsou vysoké výdaje za čtyřčlennou rodinu. Nejvíce se nám líbily kartičky s domy a auty. Příště bychom si skupinku vybrali radši sami. Agáta a Marie, 8. A
- Dozvěděla jsem se, kolik utrácí rodina za měsíc a na čem lze ušetřit. Lucie, 8. A