
V prostorách Žižkostela se začátkem dubna uskutečnil Veletrh zkušeností“ na téma „Podpora a práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem“, který přinesl cenné podněty, nové zkušenosti a příležitost k navázání spolupráce mezi školami, neziskovými organizacemi a dalšími odborníky. Účastníci měli možnost diskutovat o aktuálních výzvách i řešení, která mohou usnadnit proces adaptace dětí cizinců ve školním prostředí.
Setkání bylo zaměřeno na sdílení dobré praxe a výměnu zkušeností z různých úhlů pohledu. Součástí programu byla také ochutnávka workshopu IDENTiTY od IC Praha, který se věnoval vlivu předsudků a stereotypů na rozhodování. Zároveň byla aktualizována nabídka podpory organizací, jako je META, CIC nebo SIMI, které pomáhají dětem s odlišným mateřským jazykem a jejich rodinám.
Cizinci jako důležitá část pražské populace
Podle Analýzy a prognózy vývoje s názvem Cizinci v Praze (RNDr. Tomáš Brabec, Ph.D., 12/2023) se podíl cizinců v Praze nadále zvyšuje. Tento trend se promítá i do škol, na některých školách v Praze 3 tvoří děti s odlišným mateřským jazykem až 30 % žáků. Očekává se, že například výstavbou na Nákladovém nádraží Žižkov, se tento podíl ještě zvýší, což klade nové nároky na školy i pedagogy.
Klíčové aspekty vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
Diskuze přinesla shodu na tom, že úspěšná adaptace dětí cizinců není jen otázkou jazykových dovedností, ale zásadní roli hraje školní klima, sociální vazby a spolupráce celého pedagogického sboru. Koordinátor nebo několik zapálených pedagogů ve škole nestačí – klíčové je zapojení všech.
Nástroje a podpora pro školy
Veletrh nabídl přehled konkrétních nástrojů a metod, které mohou školy při práci s dětmi s OMJ využít, a to:
- Adaptační programy pro děti s OMJ
- Intenzivní jazykovou přípravu
- Dvojjazyčné asistenty
- Plán jazykové podpory
- Spolupráci s neziskovými organizacemi
- Stanovování krátkodobých cílů (např. cílů hodiny)
Školy mohou také využít nabídky podpory Národního pedagogického institutu (NPI), který zajišťuje např. financování pozice adaptačního koordinátora, překlady a tlumočení nebo individuální konzultace při nastavování procesů na škole.
Pestrou škálu podpory pak nabízejí jednotlivé organizace, které přímo s těmito dětmi a jejich rodinami pracují. Pro vhled do aktuální nabídky od organizace META, CIC nebo SIMI dáváme k dispozici prezentace z proběhlého setkání.
Děkujeme všem účastníkům veletrhu za jejich odhodlání a práci, kterou věnují vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem. Tito žáci představují nejen výzvu, ale především příležitost, jak obohatit naše školy a společnost o nové kulturní perspektivy, dovednosti a zkušenosti.
MAP Praha 3
Akce se konala v rámci projektu “MAP Praha 3 pro vzdělávání”