Název projektu: Putování za Vikingy
ZŠ a MŠ, Praha 3, nám. Jiřího z Lobkovic 22/121
Vedoucí projektu Mgr. Martina Korešová
Přínos projektu a jeho motivační role vůči účastníkům projektu:
Jedná se o jazykově poznávací zájezd (York, Velká Británie) spojený s aktivitami před cestou, v průběhu zájezdu i následnými aktivitami po návratu. Projekt rozvíjí mezipředmětové vztahy, v rámci něj spolupracují pedagogové s různými aprobacemi i žáci různého věku, je do něj zapojena i rodičovská veřejnost. Projekt má široký záběr – rozvíjí jazykové kompetence, kreativitu žáků i jejich komunikační dovednosti, obsahuje prvky environmentální výchovy, je zaměřen na poznávání jiné země a kultury, zároveň pracuje i s informační a čtenářskou gramotností a obsahuje prvky mediální výchovy. Tím, že je zaměřen na konkrétní veřejné výstupy, výraznou měrou motivuje žáky k získávání dalších kompetencí a k vlastnímu rozvoji.
Stručné shrnutí přínosu projektu: zlepšení jazykových dovedností, poznání jiných kultur a historie cizích zemí, rozvíjení samostatnosti a rozhodování žáků, podpora a rozvoj komunikativních kompetencí, vytváření a upevnění vztahů v rámci kolektivu dětí různého věku, posílení pocitu sounáležitosti při práci a společná motivace, posílení mezipředmětových vztahů, schopnost prezentovat výsledky své práce s pomocí moderních technologií, rozvoj přirozeného talentu žáků, rozvoj občanských a sociálních kompetencí, posílení vztahu škola – veřejnost
Počet zapojených žáků: 48 žáků z celého 2. stupně (6. – 9. ročník)
Počet zapojených třetích osob:
Přibližně 100 osob z řad veřejnosti – rodiče, další příbuzní zapojených žáků a bývalí žáci školy, kteří si zakoupí kalendář a účastní se veřejného promítání filmu na společenském večeru po zájezdu
Z pedagogů školy (kromě vedoucí projektu M. Korešové):
Mgr. Helena Černá – dějepis, občanská výchova
Kateřina Platt – výtvarná výchova
Jan Piruchta – přírodopis, environmentální výchova
Vychovatelky školní družiny – kreativní činnosti, výroba dekorací
Doba realizace projektu: podzim 2017 – jaro 2018
Popis cíle projektu:
Pro pedagogy :
- vytváření učitelského portfolia
- pozitivnější klima ve škole mezi učiteli
- lepší vzájemná komunikace mezi učiteli a snazší organizace práce
- společná motivace a prezentace práce
- spolupráce s rodiči
Pro žáky:
- zlepšení v oblasti jazykové komunikace
- poznání jiných kultur i v kontextu historie (Vikingové)
- sebereflexe a respekt k názoru ostatních
- týmová práce a její prezentace
- environmentální výchova
- mediální výchova – natočení filmu, vytvoření kalendáře
Popis průběhu projektu:
- zadání úkolů zaměřených na vyhledávání a zpracování informací o historii a kultuře Vikingů v oblasti Yorkshire – Severní Anglie, prezentace těchto informací (v češtině a angličtině)
- zadání úkolů zaměřených na vyhledávání a zpracování informací, které povedou k poznání druhů ptactva a rostlin v téže oblasti, prezentace těchto informací (v češtině a angličtině)
- dokumentace jednotlivých dnů cesty formou deníku – pro veřejnou prezentaci
- příprava fotodokumentace pro výrobu kalendáře (propagační materiál školy)
- průběžné prezentování informací o průběhu projektu na nástěnce kabinetu angličtiny v období září – duben
- natáčení filmu (žákovská aktivita), pod vedením pedagogů dlouhodobě probíhala příprava na natáčení filmu, byly vyrobeny rekvizity, které žáci vezli do Yorku za účelem natáčení
- práce s informacemi v průběhu zájezdu – pracovní list (Travel worksheet – k prohlédnutí zde)
- zpracování všech získaných materiálů a informací, veřejná prezentace, ocenění žáků, jejichž práce byly vybrány jako nejlepší, uspořádání společenského večera pro veřejnost
Fotofokumentace projektu:
(Výběr z rozsáhlé fotodokumentace z těch částí projektu, které už byly realizovány)
Martina Korešová, vedoucí projektu