„Strategie rozvoje školství“ vznikla jako jeden z výstupů projektu Místního akčního plánu III, který byl městskou částí realizován v období od září 2022 do listopadu 2023. 

Strategický rámec je sestaven hierarchicky, od toho nejdůležitějšího, což je vize rozvoje vzdělávání, která popisuje, jaké vzdělávání chceme v Praze 3 v dosaženém období mít.

Na základě vize máme stanoveny 3 prioritní oblasti, kterým se chceme věnovat a které naplňují vizi v dílčích oblastech rozvoje vzdělávání.

Každá prioritní oblast je dále rozdělena do strategických cílů. Strategické cíle mají stanovené konkrétní parametry, pomocí kterých jsme schopni změřit, zda se k naší vizi přibližujeme. Celkem máme ve strategickém rámci 11 strategických cílů.

Strategický plán se v období do března 2024 do prosince 2025 realizuje prostřednictvím AKTIVIT pořádaných v rámci projektu “MAP Praha 3 pro vzdělávání“.

VIZE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ V PRAZE 3

Vize Strategického plánu říká, jaké chceme mít školství v plánovaném období, tj. v roce 2025.

V rámci projektu MAP III byla vize nejprve navržena pracovními skupinami, poté byla představena ostatním aktérům vzdělávání v území, kteří se k ní mohli vyjádřit, než byla definitivně přijata.

Vizi rozvoje oblasti školství dále doplnila politická reprezentace městské části – starosta a místostarosta.

Směřování rozvoje školství bylo navrženo v souladu se Strategickým plánem rozvoje MČ Praha 3 na roky 2021 – 2030.

  • Školy: Jak by měly vypadat a jaké klíčové funkce by měly plnit?
  • Učitelé: Kdo je jejich oporou a kde nacházejí inspiraci a zdroje?
  • Místní samospráva: Jak efektivně podporuje školy, pedagogy i samotné studenty?

Mottem vize je „Vzdělání pro všechny a pro život“.

Celé oficiální znění nastavené vize se nachází v dokumentu nazvaném Strategický rámec do roku 2025

VIZE NAVRŽENÁ V PROJEKTU MAP III

Nastavení vize pro rok 2025 byl jeden z prvních úkolů projektu MAP. Finálně navržená vize byla rozdělena (a zaměřuje se) na tři skupiny (tj. aktéry), kteří ovlivňují vzdělávání v území:

  • Školy: Jak by měly vypadat a jaké klíčové funkce by měly plnit?
  • Učitelé: Kdo je jejich oporou a kde nacházejí inspiraci a zdroje?
  • Místní samospráva: Jak efektivně podporuje školy, pedagogy i samotné studenty?

Mottem vize je „Vzdělání pro všechny a pro život“.

Celé oficiální znění nastavené vize se nachází v dokumentu nazvaném Strategický rámec do roku 2025

VIZE POLITICKÉ REPREZENTACE MĚSTSKÉ ČÁSTI

Vedení městské části Praha 3 uvádí následující témata jako stěžejní pro oblast rozvoje školství. 

  • Spádová škola je atraktivní
  • Školy pomáhají seberozvoji dětí a připravují je na život
  • Školy spolu sdílejí příklady dobré praxe
  • Pestrost a rozmanitost metod
  • Škola je otevřená iniciativě rodičů
  • Jednoduché a srozumitelné předávání informací
  • Podpora komunity školy
  • Práce s demografickou křivkou
  • Zajištění dostatečných kapacit
  • Dobrý technický stav budov
  • Příprava nových projektů
  • Podpora ředitelů a učitelů v dalším vzdělávání
  • Snížení administrativní zátěže ředitelů
  • Supervize
  • Pomoc se získáváním dotací a právními službami
  • Individuální přístup
  • Dostupnost podpůrných profesí (školní psycholog, sociální pedagog, asistenti)

PRIORITNÍ OBLASTI A STRATEGICKÉ CÍLE

V rámci projektu MAP Praha 3 byly stanoveny tři prioritní oblasti:

  • Podpora inkluzivního vzdělávání v MŠ a ZŠ
  • Podpora moderních didaktických forem 
  • Rozvoj oblasti pedagogických a digitálních kompetencí pracovníků ve vzdělávání

 

Ke každé této oblasti byly stanoveny strategické cíle, které jsou měřitelné.

PRIORITNÍ OBLASTI A STRATEGICKÉ CÍLE

Faktická realizace strategického plánu probíhá realizací navržených aktivit či projektů.

V rámci projektu MAP Praha 3 byly navrženy takové aktivity, které pomohou k dosažení strategických cílů.

Pro navržené aktivity byla v průběhu projektu získána a navázána dvě strategická partnerství v území:

  • Dům dětí a mládeže Praha 3 – Ulita
  • Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 3 a 10

PŘEHLED IMPLEMENTAČNÍCH AKTIVIT DLE STRATEGICKÝCH CÍLŮ

  1. Podpora setkávání pracovníků PPP s pracovníky školních poradenských pracovišť (ŠPP)
    • Pravidelné setkávání členů ŠPP ze základních škol v území za účelem sdílení informací a příkladů dobré praxe, především pro metodiky prevence, školní psychology, speciální pedagogy a pro nové pozice – sociální pedagogy v území. Setkávání budou probíhat pod vedením pracovníků PPP pro Prahu 3.
  2. Veletrh zkušeností – práce s dětmi a žáky s OMJ
    • Setkání na území MČ Praha 3, které bude určené pro pedagogy MŠ a ZŠ s cílem sdílení příkladů dobré praxe při vzdělávání dětí a žáků cizinců/dětí a žáků s OMJ, včetně zkušenosti s výukou ČDJ. Na setkání budou sdílet zkušenosti především pedagogové ze škol z území MČ Praha 3, včetně ukázky spolupráce s NNO.
  3. Kulatý stůl ke vzdělávání
    • Setkání rodičů/zákonných zástupců z území MČ Praha 3 se zástupci MČ Praha 3, kteří jsou zodpovědní za vzdělávání. Představení směřování regionálního vzdělávání v území, včetně konkrétních opatření.
  4. Propojování s veřejností – zviditelnění aktivit MAP v rámci akcí pro veřejnost
    • Představení MAP a širších přínosů projektu v rámci akce pro veřejnost pořádané MČ Praha 3 – „Volný čas na Trojce“.
  5. Seminář pro pedagogy – práce s žáky z romské komunity
    • S ohledem na podporu procesu desegregace ZŠ Cimburkova, který probíhá v rámci MČ Praha 3, nabídneme podporu pedagogům z ostatních škol, kteří se budou v budoucnu ve svých třídách setkávat s větším počtem dětí a žáků z romské komunity. Cílem semináře je pedagogy seznámit se specifiky práce s žáky i rodinami tak, aby byli pedagogové připraveni na přijetí dětí/žáků do běžných tříd na celém území MČ Prahy 3.
  6. Seminář pro pedagogy – práce s nadanými dětmi/žáky ve škole
    • Setkání pedagogů se zaměřením na depistáž dětí a žáků s nadáním. Účastníci po absolvování budou vědět, jak primárně identifikovat nadané dítě/žáka, jak v této věci komunikovat s PPP a jak s takovým dítětem/žákem pracovat v běžné výuce.
  1. Setkávání členů žákovského parlamentu
    • Pravidelné setkávání členů žákovského parlamentu v prostorách DDM Ulita, popř. v jiných prostorách s ohledem na témata setkávání (radnice, knihovna apod.). Setkání bude vždy tematicky zaměřeno (aktuální dění, strategické plánování, podpora klíčových kompetencí).
  2. Akce na podporu žákovského parlamentu – workshopy
    • Workshopy pro členy žákovského parlamentu zaměřené na podporu vzdělávání a místně ukotveného učení. Akce budou probíhat ve spolupráci s NNO v území.
  3. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče předškoláků (webináře)
    • Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí – např. podpora grafomotoriky dětí v předškolním věku, příprava dětí na vstup do školy (náměty a aktivity pro rodiče) a další dle zájmu.
  4. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče školáků (webináře)
    • Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí.
  5. Strategická podpora škol, které jsou ohroženy segregací
    • Na základě hodnotících pohovorů s řediteli ZŠ a výkazu obsazenosti jednotlivých základních škol byly ve spolupráci se sociálním odborem vybrány 3 školy, které jsou potenciálně ohroženy segregací.
  6. Vrstevnická mediace – čtyřměsíční školení mediačních technik a technik aktivního naslouchání pro žáky základních škol zakončené předáním certifikátů vrstevnického mediátora
    • Vybraná skupina 15 žáků školy je trénována v řešení konfliktů a zmírňování napětí.
  7. Podpora ICT v MŠ + ZŠ Zahrádka (workshopy pro děti z MŠ)
    • Podpora bude určena pro všechny zapojené MŠ v území bez rozdílu zřizovatele a pro skupinu žáků ze ZŠ Zahrádka (ZŠ zřízená podle §16). Děti a žáci na pracovišti Klinika techniků (DDM Ulita) absolvují vzdělávací programy na podporu ICT – možnost seznámit se s informačními technologiemi, které nemají v jejich škole k dispozici.
  1. Výjezdní setkání vedoucích pedagogických pracovníků základních a mateřských škol
    • V průběhu projektu dojde k realizaci dvou výjezdních setkání pro ředitele škol, popř. širší vedení škol se zaměřením na leadership, management školy, wellbeing.
  2. Inspirativní setkávání pro vedoucí školních jídelen a kuchařky školních jídelen
    • Setkání bude zaměřeno na sdílení příkladů dobré praxe v oblasti výživy a přípravy pokrmů ve školních jídelnách na území MČ Praha 3.
  3. Minikonference k podpoře duševního zdraví
    • Setkání pro zástupce všech typů škol a školských zařízení v území, včetně ŠD a DDM, pracovníky PPP, NNO pracujících s dětmi a mládeží v území Prahy 3. Formou sdílení příkladů dobré praxe v oblasti podpory duševního zdraví jako prevence syndromu vyhoření. Setkání proběhne ve spolupráci se sociálním odborem MČ Praha 3 a ve spolupráci s organizací Za Trojku.
  4. Úvod do mediace – pro sborovnu ZŠ a MŠ
    • Praktický nácvik mediačních dovedností pro pedagogy. Cílem je naučit pedagogy základním dovednostem, jak zvládnout konflikt v jeho začátku.
  5. Supervize pro pedagogické pracovníky, manažerská supervize
    • Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby pedagogických pracovníků MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM.
  6. Skupinová supervize pro pedagogické pracovníky
    • Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby sboroven MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM. Cílem projektu však není zajištění supervize pro všechny sborovny ve všech zapojených školách po celou dobu projektu.
  7. Úvod – Mediace a mediační techniky
    • Seznámení ředitelů škol a jejich zástupců s využitím mediačních technik při řešení konfliktů mezi pedagogy a zákonnými zástupci dětí, konfliktů na pracovišti, případně konfliktů mezi žáky a pedagogy.
  8. Mediace konfliktních situací – dle potřeby škol
    • Využití služby externího mediátora v případech konfliktů mezi školou a zákonnými zástupci žáků, které se nepodaří vyřešit v rámci zavedené struktury management konfliktu v rámci školy.
  9. Koučink pro vedoucí pedagogické pracovníky
    • Na základě informací od vedení škol (včetně nově nastupujícího ředitele ZŠ) vyvstala potřeba širšího vedení škol v oblasti koučinku.
  10. Expertní služby – konzultace pro vedení škol
    • MČ Praha 3 se prostřednictvím odboru školství setkává s velkým množstvím řešení krizových situací, při kterých škola potřebuje podporu expertů z různých oblastí. Jde především o právní a ekonomické služby, které poskytují renomovaní odborníci pro danou oblast.
  11. Seminář pro pedagogy – prevence syndromu vyhoření
    • Seminář vedený zážitkovou formou s nácvikem aktivit, které vedou k podpoře wellbeingu pedagogických pracovníků z mateřských i základních škol. Aktivity je pak možné opakovat i bez vedení lektora – především v zátěžových situacích přímo ve škole.
  1. Sdílení dobré praxe mezi školami a sdílení zkušeností (např. v oblasti fungování školních knihoven, organizace akcí na podporu čtenářství, přehledů vhodné literatury a zdrojů informací)
    • Cílem této aktivity je sdílení dobré praxe a zkušeností v oblastech fungování školních knihoven, vytváření a sdílení seznamů vhodné a aktuální literatury, organizace čtenářských akcí.
  2. Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro MŠ – setkávání
    • Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih (1. pro mladší děti 3-4 roky, 2. pro starší děti 5-7 let). Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v MŠ s ohledem na jejich předčtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP PV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každému zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.
  3. Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro ZŠ – setkávání
    • Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih. Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v ZŠ s ohledem na jejich čtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP ZV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každém zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.
  1. Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe v oblasti čtenářské a jazykové gramotnosti („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
    • Ve spolupráci s řediteli ZŠ a MŠ budou vytipovány vhodné školy, které se věnují zavádění inovativních metod do výuky. Již nyní má realizátor informace o školách, jejichž ředitelé absolvovali vzdělávací program Ředitel naživo. Na základě doporučení budou tyto školy osloveny s žádostí o náslech/stáž přímo ve škole. Program bude uzpůsoben tak, aby byl vhodný jak pro pracovníky ze ZŠ, tak pro pracovníky z MŠ.
  2. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast čtenářské či jazykové gramotnosti)
    • Realizace online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, sdílet tipy navzájem.
  3. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků (český jazyk) ZŠ
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor  s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky, alternativní prvky ve výuce).
  4. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v mateřských školách se zaměřením na kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky/vzdělávání, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky apod.).
  1. Náslechové hodiny u místních leaderů pro výuku cizích jazyků a bilingvní výuku
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu.
  2. Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe ve výuce cizích jazyků a v bilingvní výuce („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
    • Cílem této aktivity je umožnit pedagogickým pracovníkům z území MČ Praha 3 zúčastnit se výuky zaměřené na oblast cizích jazyků či bilingvní výuky mimo území.
  3. Podpora škol při novém zavádění bilingvní výuky (finanční prostředky)
    • Finanční podpora pro školy, které se rozhodnou pro zavedení bilingvní výuky.
  1. Podpora přechodu dětí z MŠ do ZŠ (setkávání)
    • Pravidelné inspirativní setkávání pedagogů MŠ a ZŠ, včetně přípravných tříd a vychovatelů ŠD se zaměřením na přípravu dětí na přechod z MŠ do ZŠ. Setkávání je vhodné především pro začínající pedagogy MŠ a ZŠ. Pozornost bude věnována rané adaptaci (grafomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání). Propojování spolupráce mezi ZŠ a MŠ v území. Ukázka možných vzdělávacích pomůcek, včetně ukázek výroby vlastních pomůcek a materiálů.
  1. Spolupráce se zájmovými organizacemi (vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti)
    • Cílem této aktivity je vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti.
  2. Spolupráce MŠ a ZŠ na připravenosti předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti
    • Cílem této aktivity je podporovat spolupráci MŠ a ZŠ při přípravě předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti.
  3. Realizace projektových dnů
    • Cílem této aktivity je podporovat vznik tzv. projektových dnů v mateřských i základních školách, jejichž zaměření bude spadat do oblasti matematické (pre)gramotnosti.
  1. Náslechové hodiny v ZŠ
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů vyučujících matematiku.
  2. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast matematické gramotnosti a pregramotnosti)
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, navzájem sdílet tipy apod.
  3. Propojení učitelů matematiky (vytvoření sdíleného online úložiště pro výměnu kontaktů, informací, tipů)
    • Vytvoření sdíleného (online) místa, kde bude probíhat výměna informací, kontaktů, tipů                       a zkušeností pro učitele matematiky v rámci území MČ Praha 3.
  4. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů zabývajících se matematickou pregramotností.
  1. Vznik centra kolegiální podpory pro oblast ICT – DDM Ulita
    • Aktivita bude realizována díky nově vzniklému partnerství s DDM Ulita. Zde bude vytvořeno centrum kolegiální podpory pro oblast ICT určené pedagogům působícím v území. Pořádání workshopů pro pedagogy.
  2. Workshopy pro pedagogy MŠ, ZŠ a ZUŠ
    • Série workshopů zaměřená na využívání nových informačních technologií ve výuce ZŠ, MŠ a ZUŠ, včetně úvodního setkání k umělé inteligenci. Další předpokládaná témata: interaktivní média ve výuce cizích jazyků, využití lega ve STEM, využití arduina ve výuce, robotika a další témata dle požadavků pedagogů.
  1. Realizace vzdělávacích workshopů (tematicky zaměřené na bezpečnost práce na internetu a na zdravé zacházení s ICT) – pro pedagogy MŠ, ZŠ a ZUŠ
    • Série workshopů zaměřených na využívání nových informačních technologií ve výuce ZŠ, MŠ a ZUŠ.

 

 

IMPLEMENTAČNÍ AKTIVITY

Pro navržené aktivity byla v průběhu projektu získána a navázána dvě strategická partnerství v území:

  • Dům dětí a mládeže Praha 3 – Ulita
  • Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 3 a 10

Přehled implementačních aktivit dle strategických cílů

Vysvětlení k cíli:

Inkluzivní vzdělávání se zaměřuje na přiblížení výuky, vzdělávacího procesu i atmosféry školy potřebám všech žáků školy. Není úzce zaměřeno jen na potřeby dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Každé dítě a žák má své individuální potřeby, zájmy, kulturní prostředí. Důležitým nástrojem pro vytvoření inkluzivního prostředí je individualizace výuky pro všechny žáky školy a třídy.

  1. Podpora setkávání pracovníků PPP s pracovníky školních poradenských pracovišť (ŠPP)
    • Pravidelné setkávání členů ŠPP ze základních škol v území za účelem sdílení informací a příkladů dobré praxe, především pro metodiky prevence, školní psychology, speciální pedagogy a pro nové pozice – sociální pedagogy v území. Setkávání budou probíhat pod vedením pracovníků PPP pro Prahu 3.
  2. Veletrh zkušeností – práce s dětmi a žáky s OMJ
    • Setkání na území MČ Praha 3, které bude určené pro pedagogy MŠ a ZŠ s cílem sdílení příkladů dobré praxe při vzdělávání dětí a žáků cizinců/dětí a žáků s OMJ, včetně zkušenosti s výukou ČDJ. Na setkání budou sdílet zkušenosti především pedagogové ze škol z území MČ Praha 3, včetně ukázky spolupráce s NNO.
  3. Kulatý stůl ke vzdělávání
    • Setkání rodičů/zákonných zástupců z území MČ Praha 3 se zástupci MČ Praha 3, kteří jsou zodpovědní za vzdělávání. Představení směřování regionálního vzdělávání v území, včetně konkrétních opatření.
  4. Propojování s veřejností – zviditelnění aktivit MAP v rámci akcí pro veřejnost
    • Představení MAP a širších přínosů projektu v rámci akce pro veřejnost pořádané MČ Praha 3 – „Volný čas na Trojce“.
  5. Seminář pro pedagogy – práce s žáky z romské komunity
    • S ohledem na podporu procesu desegregace ZŠ Cimburkova, který probíhá v rámci MČ Praha 3, nabídneme podporu pedagogům z ostatních škol, kteří se budou v budoucnu ve svých třídách setkávat s větším počtem dětí a žáků z romské komunity. Cílem semináře je pedagogy seznámit se specifiky práce s žáky i rodinami tak, aby byli pedagogové připraveni na přijetí dětí/žáků do běžných tříd na celém území MČ Prahy 3.
  6. Seminář pro pedagogy – práce s nadanými dětmi/žáky ve škole
    • Setkání pedagogů se zaměřením na depistáž dětí a žáků s nadáním. Účastníci po absolvování budou vědět, jak primárně identifikovat nadané dítě/žáka, jak v této věci komunikovat s PPP a jak s takovým dítětem/žákem pracovat v běžné výuce.

Vysvětlení k cíli:

Příprava na vyučování, práce s motivací k učení a s vlastními vzdělávacími aspiracemi je v českém vzdělávání velmi závislá na rodinné situaci žáka. Ukazují to zejména srovnávací studie mezinárodního výzkumu PISA a další studie. Je velmi důležité najít cesty a podpůrná opatření, která tuto úzkou vazbu výsledků vzdělávání žáka na socioekonomické prostředí, ve kterém žije, bude přerušovat. Z realizovaných projektů v ČR je zřejmé, že efektivní je především včasná docházka do mateřských škol, podpora při mimoškolní přípravě (například školní kluby či podpora neziskového sektoru), poradenství apod.

  1. Setkávání členů žákovského parlamentu
    • Pravidelné setkávání členů žákovského parlamentu v prostorách DDM Ulita, popř. v jiných prostorách s ohledem na témata setkávání (radnice, knihovna apod.). Setkání bude vždy tematicky zaměřeno (aktuální dění, strategické plánování, podpora klíčových kompetencí).
  2. Akce na podporu žákovského parlamentu – workshopy
    • Workshopy pro členy žákovského parlamentu zaměřené na podporu vzdělávání a místně ukotveného učení. Akce budou probíhat ve spolupráci s NNO v území.
  3. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče předškoláků (webináře)
    • Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí – např. podpora grafomotoriky dětí v předškolním věku, příprava dětí na vstup do školy (náměty a aktivity pro rodiče) a další dle zájmu.
  4. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ – pro rodiče školáků (webináře)
    • Setkávání pro rodiče a zákonné zástupce dětí předškolního věku online formou (webináře). Akce budou zaměřeny na podporu rozvoje dětí.
  5. Strategická podpora škol, které jsou ohroženy segregací
    • Na základě hodnotících pohovorů s řediteli ZŠ a výkazu obsazenosti jednotlivých základních škol byly ve spolupráci se sociálním odborem vybrány 3 školy, které jsou potenciálně ohroženy segregací.
  6. Vrstevnická mediace – čtyřměsíční školení mediačních technik a technik aktivního naslouchání pro žáky základních škol zakončené předáním certifikátů vrstevnického mediátora
    • Vybraná skupina 15 žáků školy je trénována v řešení konfliktů a zmírňování napětí.
  7. Podpora ICT v MŠ + ZŠ Zahrádka (workshopy pro děti z MŠ)
    • Podpora bude určena pro všechny zapojené MŠ v území bez rozdílu zřizovatele a pro skupinu žáků ze ZŠ Zahrádka (ZŠ zřízená podle §16). Děti a žáci na pracovišti Klinika techniků (DDM Ulita) absolvují vzdělávací programy na podporu ICT – možnost seznámit se s informačními technologiemi, které nemají v jejich škole k dispozici.

Vysvětlení k cíli:

Individualizace výuky a naplňování speciálních vzdělávacích potřeb dětí se znevýhodněním vyžaduje často opatření, která nemůže naplnit sám učitel, ale k jejich naplnění je třeba angažovat dalšího pracovníka školy (asistenta, psychologa, speciálního pedagoga, sociálního pedagoga. Na zajištění těchto zaměstnanců často stojí zapojení dítěte či žáka v rámci třídy a školy. Proto budeme jejich zajišťování v rámci strategického plánování a později implementace věnovat pozornost. Zabezpečování těchto podpůrných profesí a implementace metod zaměřených na inkluzi je často spojeno s vyšší administrativou, s přípravou žádostí o dotaci, s administrací projektů, které jsou realizovány s podporou EU apod. Ve škole není dostatek pracovních sil na zajištění všech těchto úkonů a nedají se řešit vyšším zaměstnáváním stávajících zaměstnanců. I tomuto zajištění realizace všech kroků bude třeba věnovat pozornost.

  1. Výjezdní setkání vedoucích pedagogických pracovníků základních a mateřských škol
    • V průběhu projektu dojde k realizaci dvou výjezdních setkání pro ředitele škol, popř. širší vedení škol se zaměřením na leadership, management školy, wellbeing.
  2. Inspirativní setkávání pro vedoucí školních jídelen a kuchařky školních jídelen
    • Setkání bude zaměřeno na sdílení příkladů dobré praxe v oblasti výživy a přípravy pokrmů ve školních jídelnách na území MČ Praha 3.
  3. Minikonference k podpoře duševního zdraví
    • Setkání pro zástupce všech typů škol a školských zařízení v území, včetně ŠD a DDM, pracovníky PPP, NNO pracujících s dětmi a mládeží v území Prahy 3. Formou sdílení příkladů dobré praxe v oblasti podpory duševního zdraví jako prevence syndromu vyhoření. Setkání proběhne ve spolupráci se sociálním odborem MČ Praha 3 a ve spolupráci s organizací Za Trojku.
  4. Úvod do mediace – pro sborovnu ZŠ a MŠ
    • Praktický nácvik mediačních dovedností pro pedagogy. Cílem je naučit pedagogy základním dovednostem, jak zvládnout konflikt v jeho začátku.
  5. Supervize pro pedagogické pracovníky, manažerská supervize
    • Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby pedagogických pracovníků MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM.
  6. Skupinová supervize pro pedagogické pracovníky
    • Využití služeb externího certifikovaného supervizora pro potřeby sboroven MŠ, ZŠ, ZUŠ a DDM. Cílem projektu však není zajištění supervize pro všechny sborovny ve všech zapojených školách po celou dobu projektu.
  7. Úvod – Mediace a mediační techniky
    • Seznámení ředitelů škol a jejich zástupců s využitím mediačních technik při řešení konfliktů mezi pedagogy a zákonnými zástupci dětí, konfliktů na pracovišti, případně konfliktů mezi žáky a pedagogy.
  8. Mediace konfliktních situací – dle potřeby škol
    • Využití služby externího mediátora v případech konfliktů mezi školou a zákonnými zástupci žáků, které se nepodaří vyřešit v rámci zavedené struktury management konfliktu v rámci školy.
  9. Koučink pro vedoucí pedagogické pracovníky
    • Na základě informací od vedení škol (včetně nově nastupujícího ředitele ZŠ) vyvstala potřeba širšího vedení škol v oblasti koučinku.
  10. Expertní služby – konzultace pro vedení škol
    • MČ Praha 3 se prostřednictvím odboru školství setkává s velkým množstvím řešení krizových situací, při kterých škola potřebuje podporu expertů z různých oblastí. Jde především o právní a ekonomické služby, které poskytují renomovaní odborníci pro danou oblast.
  11. Seminář pro pedagogy – prevence syndromu vyhoření
    • Seminář vedený zážitkovou formou s nácvikem aktivit, které vedou k podpoře wellbeingu pedagogických pracovníků z mateřských i základních škol. Aktivity je pak možné opakovat i bez vedení lektora – především v zátěžových situacích přímo ve škole.

Vysvětlení k cíli:

Rozvíjení čtenářské gramotnosti a pregramotnosti je spojeno s aktivitami, na které školy nejsou dostatečně vybaveny. Jde například o hry, knihy pro děti ve věku 3 – 7 let v mateřských školách využitelných pro práci s knihou a sledování textu, který čte učitel, stavebnice, manipulativa, obrázkové kartičky apod. Na začátku školní docházky je třeba doplnit podobné pomůcky, jako mají mateřské školy a knihy vhodné pro začínající čtenáře, aby mohly všechny děti využívat školní či třídní knihovnu bez omezení. Starší děti potřebují vybavit čtenářské koutky ve škole, vytvořit knihovnu přístupnou všem, aby čtení probíhalo ve vhodném a příjemném prostředí.

  1. Sdílení dobré praxe mezi školami a sdílení zkušeností (např. v oblasti fungování školních knihoven, organizace akcí na podporu čtenářství, přehledů vhodné literatury a zdrojů informací)
    • Cílem této aktivity je sdílení dobré praxe a zkušeností v oblastech fungování školních knihoven, vytváření a sdílení seznamů vhodné a aktuální literatury, organizace čtenářských akcí.
  2. Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro MŠ – setkávání
    • Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih (1. pro mladší děti 3-4 roky, 2. pro starší děti 5-7 let). Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v MŠ s ohledem na jejich předčtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP PV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každému zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.
  3. Mobilní čtenářské kufříky (včetně metodického zpracování) pro ZŠ – setkávání
    • Ve spolupráci s místními leadery budou vytvořeny 2 kufříky knih. Jedná se především o aktuální/nové knihy vhodné pro vzdělávání dětí v ZŠ s ohledem na jejich čtenářský rozvoj. Kromě knih bude kufřík obsahovat metodicky zpracované lekce, které budou v souladu s RVP ZV. Mobilní kufříky budou v průběhu projektu k dispozici pro školy zapojené v území. Ke každém zpracovanému kufříku proběhne setkání, kde bude práce s ním představena, včetně metodické lekce pro pedagogy.

Vysvětlení k cíli:

Čtenářskou gramotnost a pregramotnost lze rozvíjet velmi rozličnými aktivitami a metodami. Učitel, který má rozsáhlou znalost přístupů a aktivit, které vedou k cíli různými cestami, je schopen výuku přizpůsobit individuálním stylům učení svých žáků a nastavit ji podle jejich potřeb. Výuka je je tak pro žáky daleko lépe uchopitelná a učení všech je efektivnější. V rámci tohoto cíle chceme vytvořit prostor pro sdílení učitelů, otevřeli možnosti sdílení v rámci lokality i mezinárodně, dali prostor k metodickým setkáním apod. Zároveň bychom chtěli podpořit aktivity škol i jiných subjektů ve vzdělávání k pořádání akcí komunitně zaměřených.

  1. Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe v oblasti čtenářské a jazykové gramotnosti („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
    • Ve spolupráci s řediteli ZŠ a MŠ budou vytipovány vhodné školy, které se věnují zavádění inovativních metod do výuky. Již nyní má realizátor informace o školách, jejichž ředitelé absolvovali vzdělávací program Ředitel naživo. Na základě doporučení budou tyto školy osloveny s žádostí o náslech/stáž přímo ve škole. Program bude uzpůsoben tak, aby byl vhodný jak pro pracovníky ze ZŠ, tak pro pracovníky z MŠ.
  2. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast čtenářské či jazykové gramotnosti)
    • Realizace online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, sdílet tipy navzájem.
  3. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků (český jazyk) ZŠ
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor  s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky, alternativní prvky ve výuce).
  4. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v mateřských školách se zaměřením na kvalitu výchovně vzdělávacího procesu. Po ukončení náslechu proběhne rozbor s účastníky. Důraz bude kladen na správné stanovení cílů, metod a forem výuky/vzdělávání, na využití netradičních pomůcek (ICT, přístup EVVO, využití polytechniky apod.).

 

 

Vysvětlení k cíli:

V městské části se v minulých třech letech rozběhly aktivity zaměřené na podporu výuky cizího jazyka, ve kterých chceme pokračovat a dále je rozvíjet, ukázaly se jako efektivní. Jde jednak o setkávání učitelů angličtiny napříč školami v lokalitě, jejich podpora ve využívání různých metod práce. Byla zahájena spolupráce se zahraničními lektory na on-line bázi, zahájeny odpolední kurzy pro děti i učitele s rodilými mluvčími. V rámci rozvoje jazykových dovedností chceme do strategické rámce a akčního plánu nastavit systémovou podporu v naznačeném směru.

  1. Náslechové hodiny u místních leaderů pro výuku cizích jazyků a bilingvní výuku
    • S využitím místních leaderů v území proběhnou náslechové hodiny v základních školách se zaměřením na kvalitu vzdělávacího procesu.
  2. Realizace návštěv v základních a mateřských školách mimo území MČ Praha 3 pro sdílení dobré praxe ve výuce cizích jazyků a v bilingvní výuce („Inspirativní návštěvy jiných škol“)
    • Cílem této aktivity je umožnit pedagogickým pracovníkům z území MČ Praha 3 zúčastnit se výuky zaměřené na oblast cizích jazyků či bilingvní výuky mimo území.
  3. Podpora škol při novém zavádění bilingvní výuky (finanční prostředky)
    • Finanční podpora pro školy, které se rozhodnou pro zavedení bilingvní výuky.

Vysvětlení k cíli:

Rozvíjení matematické gramotnosti a pregramotnosti je výzvou v celém vzdělávacím systému v ČR. Máme řadu učitelů, kteří jsou skvěle odborně připraveni v oboru matematiky, jsou zapálení pro svůj předmět, ale žáci přesto s matematikou bojují a jejich výsledky a pochopení předmětu (i vztah k němu) nejsou často moc dobré. Z výzkumů a pozorování dlouhodobě vyplývá, že vytváření matematických představ dětí není dobře rozvinuté. Je třeba využívat podstatně více konkrétních aktivit a her s množstvím, odhady množství, objemu, vzdáleností apod. K tomu je třeba vybavit pomůckami a manipulativy mateřské školy, první stupně základních škol a dalšími pomůckami i druhé stupně základních škol.

  1. Podpora přechodu dětí z MŠ do ZŠ (setkávání)
    • Pravidelné inspirativní setkávání pedagogů MŠ a ZŠ, včetně přípravných tříd a vychovatelů ŠD se zaměřením na přípravu dětí na přechod z MŠ do ZŠ. Setkávání je vhodné především pro začínající pedagogy MŠ a ZŠ. Pozornost bude věnována rané adaptaci (grafomotorika, zrakové vnímání, sluchové vnímání). Propojování spolupráce mezi ZŠ a MŠ v území. Ukázka možných vzdělávacích pomůcek, včetně ukázek výroby vlastních pomůcek a materiálů.

Vysvětlení k cíli:

Učení se v souvislostech a konkrétních životních situacích je u matematiky zvláště důležité. Matematici říkají, že matematika je všude kolem nás. Spoluprací dětí s různými institucemi a organizacemi.

  1. Spolupráce se zájmovými organizacemi (vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti)
    • Cílem této aktivity je vytvoření širší nabídky kroužků zaměřených na logické myšlení a rozvoj matematické gramotnosti.
  2. Spolupráce MŠ a ZŠ na připravenosti předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti
    • Cílem této aktivity je podporovat spolupráci MŠ a ZŠ při přípravě předškolních dětí v oblasti matematické gramotnosti.
  3. Realizace projektových dnů

Cílem této aktivity je podporovat vznik tzv. projektových dnů v mateřských i základních školách, jejichž zaměření bude spadat do oblasti matematické (pre)gramotnosti.

Vysvětlení k cíli:

Metodiky výuky matematiky prochází vývojem a změnou právě v souvislosti s nižší úrovní kompetencí dětí a žáků, než bychom si přáli a hlavně, než bychom pro běžný život potřebovali. Metodická setkání a výměna zkušeností s výukou jistě posílí každého učitele matematiky.

  1. Náslechové hodiny v ZŠ
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů vyučujících matematiku.
  2. Realizace online setkávání rodičů s odborníky – tzv. „Rodičovské kavárny“ (pro oblast matematické gramotnosti a pregramotnosti)
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci online setkávání pro zájemce z řad rodičů, zákonných zástupců (ve večerních hodinách). Konkrétní téma vždy povede odborník, kterého se rodiče budou moci dotazovat, sdílet své zkušenosti, navzájem sdílet tipy apod.
  3. Propojení učitelů matematiky (vytvoření sdíleného online úložiště pro výměnu kontaktů, informací, tipů)
    • Vytvoření sdíleného (online) místa, kde bude probíhat výměna informací, kontaktů, tipů                       a zkušeností pro učitele matematiky v rámci území MČ Praha 3.
  4. Náslechové hodiny u vybraných pedagogických pracovníků MŠ
    • Jedná se o průřezovou aktivitu, realizaci možnosti pro pedagogy zúčastnit se náslechové hodiny u některého z předem vybraných kolegů zabývajících se matematickou pregramotností.