Žáci 9. B ZŠ Pražačka na škole v přírodě v Dědově, Teplice nad Metují, putovali nejen po skalách, popíjeli kvalitní vodu ze studánek nebo potoků, ale vypravili se také za zdrojem kojenecké vody v Teplicích nad Metují do stáčírny vod, do závodu, který zatím patří společnosti PepsiCo, ale přebírá ho Mattoni. Voda zdroj života, voda architekt místních skal v Adršpasko-teplickém komplexu, ale také pramen osvěžení… Na vrátnici se nás ujala Dagmar Ringlová, zavedla nás do místní kantýny. Na žáky čekalo osvěžení nejen v podobě přírodní mírně perlivé vody, ale i 7UP, jeden z výrobků koncernu, včetně neodmyslitelných chips pochoutek.
Začněme historií jednoho z mladých místních podniků. Na přelomu let 80. a 90. se v bývalé ČSSR hledal zdroj kojenecké vody. Ze tří lokalit zvítězila díky nejpříznivějšímu složení místní teplická voda. Roku 1992 byly položené základní kameny výrobních a skladovacích hal na zelené louce. První stáčení do skleněných vratných lahví začalo o rok později, ke spotřebitelům se dostala voda značky „Mimi“. Roku 1997 se místní Kojenecká voda Teplice nad Metují a.s. spojila s firmou Toma, zahájilo se plnění do PET lahví, a od té doby můžeme nakupovat značku Toma Natura. Postupnou modernizací nastalo rozšíření výroby na dvě plnící linky, vývoz se rozšířil do Polska a Maďarska, od roku 2011 nese firma název PepsiCoCZ s.r.o.
Po tomto krátkém exkurzu do nedávné minulosti, jsme se díky stanoveným hygienickým podmínkám proměnili v částečné „zakuklence“, oblečení do oranžových reflexních vest a po jediném společném fotu u výrobní značky, se za námi zavírají dveře do PET světa. Dodaný polotovar PET lahve (1,5 l nebo 0,5 l) se na začátku výrobního procesu nahřeje na 120 o C, následně se láhev vyfoukne do formy, zchladí, naplní, zavíčkuje, opatří etiketou. Na závěr svou výrobní pouť končí při kompletaci do obalu po šesti kusech, dále směřuje na paletu a konečně opouští závod buď vlakem (hlavně z důvodů nižší ekologické zátěže regionu) anebo na korbě kamiónu. Za hodinu se touto technologií přečerpá z artézských studní do obalů 12 000 l do půl litrových lahví, 15 000 l do litr a půl lahví. Ročně závod opouští 80 až 100 miliónů lahví.
„Hlavní naší činností je balení vody do spotřebitelských obalů,“ přibližuje Dagmar Ringlová a uzavírá: „Kvalita naší vody spočívá ve vhodném složení s příznivým poměrem prospěšných minerálů, zejména vápníku a hořčíku bez nutnosti jakýchkoliv úprav filtrací.“
Nezbývá než poděkovat, nejen za ekologické myšlení firmy, vždyť doprava po železnici skutečně šetří naše prostředí, musíme smeknout před důmyslnou technologií. Počítače zde rovněž přichází ke slovu, ale také kolem padesáti stálých zaměstnanců, díky nim se můžeme napít „znamenité pramenité“.